Een commissie vanuit de Dorpsraad zit kort op de besprekingen met de gemeente en andere
betrokkenen over de aanpassingen die zijn bedacht door een door de gemeente ingehuurd
bureau. Dit heeft uitgemond in een plan van 12 punten, waarvan de wethouder heeft
toegezegd dat ze allemaal zullen worden uitgevoerd.
De entrees tot het centrum (1)
Het voorzieningenhart van Wilnis ligt in de Dorpsstraat tussen de Raadhuisstraat en de Koningin Julianastraat. Aan de oostzijde kan de entree tot het centrum worden geoptimaliseerd
door de plantenbak iets meer de Koningin Julianastraat in te plaatsen, zodat fietsers minder
geneigd zijn hier de bocht over de stoep heen te nemen. Aan de westzijde is er nog geen markering
van het centrumgebied. Hier kan bijvoorbeeld een welkomstbord worden geplaatst.
Onderhoud panden en verfraaiing publieke ruimte (2)
Op een aantal plekken laat de uitstraling van de panden te wensen over, hier is een opknapbeurt noodzakelijk. Aangezien omliggende ondernemers hier ook hinder van ondervinden,
mogen zij de betreffende ondernemer/eigenaar hier ook best op aanspreken. Het onderhoudsniveau van de publieke ruimte kan ook beter. Dit is in principe een taak van de gemeente,
maar ondernemers hebben hierin zelf ook een rol. In een straal van 25 meter rondom de onderneming is een ondernemer verantwoordelijk de omgeving schoon te houden. De 25-meterregel (wettelijke verplichting) is tot 2029 onderdeel van de bruidsschat van de omgevingswet. Na 2029 is het de
verantwoordelijkheid van elke gemeente welke afspraken hierover worden gemaakt. Afgesproken is dat gemeente De Ronde Venen de 25-meterregel zal opnemen in het gemeentelijke omgevingsplan.
Het centrum van Wilnis oogt stenig, met name in de Dorpsstraat. Een sterke vergroening, met meer bomen, struiken en verplaatsbare plantenbakken is dan ook gewenst. In een prettigere omgeving zijn bezoekers ook eerder geneigd langer te blijven. Een specifiek vergroeningsaccent kan worden
gelegd in het oostelijk gedeelte van de Dorpsstraat (bij de meeste horeca), waar gedurende de voorgestelde verkeersproef (zie actie 4) nauwelijks nog gemotoriseerd verkeer rijdt.
Aantrekkelijke doorsteek Kerkstraat (3)
De Kerkstraat is nu gek genoeg nog (officieel) toegankelijk voor autoverkeer. Logischer is deze doorsteek enkel toegankelijk voor voetgangers te maken en ook direct aantrekkelijker aan te kleden. Hierbij kan gedacht worden aan historische foto’s van Wilnis, of aan een andere creatieve inrichting met muur-
schilderingen of kunst.
Beperken verkeerssnelheid (4)
De Dorpsstraat wordt nog te vaak als doorgaande verkeersroute gebruikt en er wordt door dit doorgaande verkeer ook vaak te hard gereden. Ook in de Kon. Julianastraat wordt er volgens betrokkenen sinds de invoering van het éénrichtingsverkeer te hard gereden. Met name bij de basisschool zorgt dit voor onveilige situaties. Een ingreep is daarom gewenst. DTNP stelt daarom
voor om snelheidsmetingen te houden in de Kon. Julianastraat, om na te gaan of hier inderdaad veelvuldig te hard wordt gereden. Vervolgens kan overwogen in de Dorpsstraat en de Kon.
Julianastraat extra snelheidsbeperkende barrières aan te brengen voor autoverkeer. Dit kan bijvoor-
beeld in de vorm van plantenbakken of simpelweg verkeersdrempels.
Faciliteren van de bezoeker te fiets (5)
Momenteel zijn er weinig stallingsmogelijkheden voor de fiets, waardoor fietsen vaak rommelig her en der geplaatst worden. Het toevoegen van stallingsmogelijkheden is dan ook een belangrijke actie. Voor de toeristische fietser is een juiste plaatsing van de routeborden van belang. Zo zou het fietsroutebord dat nu in de Wilnisse Zuwe staat logischer staan in de Dorpsstraat.
Inrichting hoek Raadhuisstraat/Dorpsstraat (6)
De hoek Raadhuisstraat/Dorpsstraat kan efficiënter en fraaier worden ingericht. Parkeerplaatsen voor het voormalige Raadhuis kunnen worden verplaatst naar de zijkant van de Regiobank. Het Raadhuis wordt hiermee beter zichtbaar en het is prettiger zitten rondom de plataan met minder direct ernaast geparkeerde auto’s.
Beleving waterkant verbeteren (7)
Het polderlandschap van De Ronde Venen kent veel recreatieve vaarroutes, maar Wilnis doet nog te weinig met de beleving op en langs het water. Het grasveldje aan de Prins Bernhardstraat en het perkje aan de Scheepswerf zijn voorbeelden van geschikte plekken om de verbinding met het water te maken, door deze aantrekkelijker in te richten met meer zitgelegenheden.
Passantenhaven pleziervaart realiseren (8)
De beleving op het water kan worden versterkt met de realisatie van een haven voor passanten over de Ringvaart. Logische opties qua locatie aan de Ringvaart zijn de hoek van de Wilhelminastraat of juist aan de overkant van het water. Zo worden deze recreanten ook verleid het dorpscentrum te bezoeken en daar een natje en een droogje te nuttigen.
Parkeren (9)
De parkeerdruk in en rondom het centrum is hoog en de blauwe zone in de Dorpsstraat wordt onvoldoende gehandhaafd. Voor bewoners zijn er momenteel te weinig parkeerplekken. Om dit probleem aan te pakken kan gedacht worden aan een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen nabij de
kerk aan de Koningin Julianastraat. Met name op de kruising van de Stationsweg en de Koningin Julianastraat is ruimte voor extra parkeerplekken. Ook kan overleg worden gevoerd met de kerk of hun terrein op dagen dat er geen kerkdienst is (deels) benut kan worden als parkeerterrein.
De proef met blauwe zone in de Dorpsstraat is inmiddels geëvalueerd; de reacties waren wisselend. Daarom is het zaak zowel het aantal als de locatie van eventuele permanente blauwe parkeerplekken nader uit te werken met de direct betrokkenen. Doel is de beperkt beschikbare parkeer-
capaciteit in het centrum van Wilnis zo optimaal mogelijk te benutten.
Door in te zetten op deelmobiliteit (autodelen) kan de totale parkeervraag worden verlaagd. Het kan worden gestimuleerd dat meerdere gezinnen samen een auto delen, of dat bewoners gebruik gaan maken van een deelmobiliteitsdienst zoals GreenWheels.
Aanlichten mooiste gebouwen (10)
Het oude centrum van Wilnis heeft een eigen identiteit die terug te zien is in een aantal historische gebouwen. Het aanlichten van deze gebouwen zet deze historie letterlijk in de schijnwerpers. Daarnaast kunnen informatieborden tekst en uitleg geven over de geschiedenis van een plek of gebouw.
Toegankelijkheid loopbrug (11)
De loopbrug over de Ringvaart is momenteel alleen toegankelijk voor voetgangers met eventueel een fiets aan de hand. Ambitie zou moeten zijn de loopbrug ook toegankelijk te maken voor mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen. Zo kan iedereen de Ringvaart veilig oversteken. Of deze ambitie ook haalbaar en betaalbaar is vergt nader onderzoek.
Bestendigen samenwerking (12)
In Wilnis zijn Wilnis DOET en Wilnis Klopt (nu Dorpsraad Wilnis) twee actieve organisaties die de belangen van de bewoners behartigen. Bewoners en ondernemers werken samen om hun dorp mooier en leefbaarder te maken, en onderhouden hierbij contact met gemeente en provincie. Bij de uitvoering van veel van de hiervoor beschreven acties zijn deze organisaties zeer geschikt als ondersteunende partij.